29 november 2007

tråd - hvilke tråd skal en brodere med?

Disse tipsene er fra Hobbyboden:

+) DMC (moulinegarn) brodergarn, både på grunn av fargene holder seg og ikke smitter av i vask, er lett å få tak i og at det kan deles i flere tykkelser. Mest vanlig er å sy med 2 tråder (det er 6 tråder i en trådlengde).

+) Lenes silketråd, - men noe erfaring med at farger kan smitte/ farge av.
pretty tangle :: nydelig vase
Jordbærstedets nettside om broderier (stitcherier) står det at Lene’s silketråd er "ypperlig til stitching".

Wenche på Northern Quilts skriver at "Man bruker moulinegarn, 2 tråder i nålen, eller 1 tråd Aurifil 12wt."
Jeg har også fått tak i ulltråden som Aurifil bruker til ullbroderier, og er ganske spent på bruken.

Kathrines Quiltestue holder akkurat på med å klargjøre sine månedens blokker for 2008, og i de pakkene er det "stoffer og molinégarn".

Merete fra Lysthuset/ Merets Lille Atelie i Grimstad, har vist meg Gütermans tråd som også egner seg til brodering. Jeg har bare såvidt begynt å sy litt med den tråden, og da mest med maskin.
Hos Merete Ellingsen (sy.no) står det om Sulky Güterman "Sulky Güterman Cotton tråd: Bomullstråd i 2 tykkelser 30wt og 12 wt. Ypperlig til quilting og maskinbrodering. "Redwork" design blir flotte med den."

Jeg fant denne nettsiden (nesten helt mot slutten) der det står at "Güterman tilbyr ett godt utvalg av bomullstråd...Cotton 30 for quilting, stitchery og brodering (Ne 30/2)".

Snux har fått tak i plastmapper fra Panduro, som holder orden på DMC brodergarnet.
Wenche har egen boks til DMC brodergarnet, - garnet vikles opp på boksens pappskiver og er enkelt å ta med seg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Her har du jammen jobbet hardt Merete med å finne flotte tips for gamle og nye travere i Stitching! Flink du! Beklager min fraværelse - jeg har vært bortreist og opptatt ellers. Men siden her er et flott oppslagsverk!
Jeg har ikke helt landet på hva eller hvordan jeg skal gjøre det, men har tenkt tanken på å gjøre ferdig en blokk av gangen og sy sammen etterhvert (quilt as you go) Det har jeg nemlig ikke gjort før og tar det som en utfordring....

Anonym sa...

Så godt vi har slike som deg!!
Takk for innsatsen! Du sparer oss for en masse arbeid.