25 november 2007

vatt - skal man brodere vatt eller uten vatt?

Disse hintene er samlet fra Hobbyboden:

+) brodere uten vatt og på enkelt stoff
+) brodere uten vatt og mens motivet er oppspent i broderiramme.
+) brodere med vatt/ styke-på-vatt/ dukvatt bak stoffet
+) sy lappestoffer rundt broderstoffet (lerreten/ muselinen) og brodere med vatt/ styke-på-vatt/ dukvatt bak.
+) bruke to lag med stoff (lerret/ muselin/ musselin) når en broderer (fra Hanne)

May Britt skriver:
"Jeg har begynt å bruke noe som heter Padloft som er en veldig tynn fin vatt til å ha bak stitcherier. Fikk den anbefalt av Northern quilts og den er kjempebra. Den vil ikke merkes når den legges oppå annen vatt og den skjuler alle tråder bak på syinga."
(Kan ikke se Padloft på nettsiden deres, der anbefaler de "Bordfilt Thermolam 272", men det kan hende de ikke har oppdatert nettsiden sin med denne vatten...)

Kari skriver:
"Jeg tenkte å bruke dukvatt bak når jeg stitcher, slik vlieselin H630 med lim. Har brukt både den og solidot tidligere, er fornøyd med begge deler."

Marita skriver:
"Mange fine tips her om vatt, men jeg bruker presset Karivatt og gjør som jeg har tenkt."

Ingen kommentarer: