27 november 2007

montering - en blokk om gangen?

Jeg har tenkt og tenkt.

Erfaringen fra i sommer der Elisabeth Augusta og jeg sydde "dekkservietter" som vi monterte sammen etterpå, gir meg lyst til å sy en og en blokkdel helt ferdig med bakstykke også, hver måned. Disse kan jeg montere sammen ved årets slutt.
finally : #1 : endelig the last for now :: sistemann

Det er også en tanke at om jeg (og flere med meg) syr bare en blokk nå og en blokk da, og ikke har tenkt å lage noe stort teppe av de, kan sy en måned helt klar med bakstykke og alt, og så kanskje montere den måneden som et lite bilde eller en finpute i sofaen?

Inspirert av Leanne og hennes Leannes House vurderer jeg å montere månedens blokk/er med lappeinspirerte biter og blokker.
Leanne´s House bloque 5 Leanne's House BOM
(bilder fra flickr)

Inpirert av Hugs 'n Kisses fra Helen vurerer jeg å montere månedens blokk/er med lapperemser rundt.
IMG_4234
(bilde fra flickr)


(bilde fra flickr og Darcia Ray side)

Darcia Ray har er en god forklaring (på engelske) med gode bilder, på hvordan man kan sy remser rundt og rundt:
På bildene kan vi se hvordan man kan planlegge og legge ut remsene for å ha en viss forståelse av hvordan det vil bli før en syr.
Hun vatterer (quilter på maskin) og monterer lappestykket som en pute.
Quiltingen er en god ide: det kan man gjøre før motivet broderes.
Syr du bare en av månedens blokker, så ta med tips om hvordan en pute kan bli til.

Marita syr logcabin-kanter på broderistoffet og planlegger et teppe der hun bruker "quilt as you go" -metoden. Ta en titt i bloggen og se forklaringen hennes.

Ingen kommentarer: